Tøj nåde dansen

De blændende kostumer i NTDTVS kinesiske nytår spektakulære er så meget en del af hver dans som dans bevægelser, selv. De er på mange måder, paletten, dans udføres. Tøj, hår, farver – dette er, hvad transporterer os til den guddommelige jord i det gamle Kina.

Den spektakulære garderobe designere lagt stor indsats i at oprette bare den rigtige effekt. En kostume starter med et begreb om dansen. Dansen kan have en stærk historie eller findes i en bestemt dynasti. Designere pore over malerier, freskomalerier og endda statuer til at finde det helt rigtige look. Tilbehør så kommer ind i designet, hår, sko, hatte, bælter. Derefter dukke skitser. Designere skal overveje ikke blot hvordan et outfit ser ud, men også dens fleksibilitet for dans bevægelser og om det er holdbart nok til at modstå mere end 80 forestillinger.

Derefter går Skitsen til syværkstedet. Her beklædningsgenstand beslutningstagere Vælg bare den rigtige stof, gøre mønsteret og producere en prøve. Hvis det ikke er bare lige, starter at hele processen forfra. Hvis prøven er godkendt, begynder til opgave at gøre tøjet. Multiplicer dette utallige gange. En enkelt dans i dette års spektakulære, dans drama af General Yue Fei, kræves mere end 100 kostumer og tilbehør.

Amy Lee, den vigtigste designer i New York, er denne indsats det værd. “Da jeg kom til USA, jeg så, at det var meget svært at finde nogen udtryk for traditionel kinesisk kultur. Gennem dette show ser jeg håb om at være i stand til at bevare min kultur til gavn for min datter og den næste generation.”

Lúcia Carvalho har arbejdet i modebranchen i mere end tyve år. Hun blev professor i fashion design og mode historie i Kina. Selv om hendes kostumer tage inspiration fra forskellige dynastier og etniske regioner, er hendes foretrukne dynastiet Tang. Hun siger, Tang-dynastiet afspejler Zenit af kinesisk kultur — kunstnerisk, økonomisk og politisk. I løbet af denne tid var Kina meget imødekommende. Velstående og fredeligt, Tang-dynastiet trak på påvirkninger fra Indien, Mellemøsten og Europa.

Ifølge Lúcia Carvalho, er alt dette afspejles i tøjet. “Tøj var rig og selvsikker. De var opløftende,”sagde hun. “Kvinder bar store, åbne ærmer, nogle gange op til to og en halv fod bred. De bar se-through materiale og kjoler med høj talje, der var indrettet med store, åbne blomster.”

Hver dynastiet havde sine egne kendetegn, blev ligeledes afspejlet i tøjet. I almindelighed, Lúcia Carvalho siger alt kan findes i tøjet — selv de gamle folk moral og værdier. “Tøj er ikke bare en måde at dække kroppen. Det afspejler også en persons tanker, kultur og respekt for guderne.”

Lúcia Carvalho og hendes team bruger kostume design for at gøre gamle kinesiske kultur kommer i live i dag, at publikum forstår at traditionel kinesisk kultur har meget det kan lære os i dag. Lúcia Carvalho ved, at gennem hendes indsats med NTDTV, disse positive aspekter af oldtidens Kina ikke vil blive glemt.

Tags:

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *